Van traditioneel uitgever naar online dienstverlener

Sdu

Sdu, een gerenommeerde Nederlands specialist in juridische informatie voor recht en regelgeving, heeft Teldesign in 2013 gevraagd om de overgang naar één merkidentiteit te begeleiden.

Het productportfolio van Sdu is van oudsher gebaseerd op gedrukte publicaties zoals boeken, magazines, journaals e.d. met diverse ontwikkelde online extensies. Dit heeft geleid tot een versnipperd aanbod vanuit meer dan 350 verschillende productmerken met een geringe attentiewaarde van het merk Sdu.

In de transitie naar online dienstverlener bleek het noodzakelijk helderheid te brengen in het productportfolio, een verbindende merkidentiteit en communicatie te ontwikkelen en de dienstverlening vanuit klantbehoeften te gaan organiseren.

Teldesign heeft samen met Sdu een stapsgewijs proces ontwikkeld om deze grootschalige herstructurering mogelijk te maken. Op basis van dit proces is er een modulaire en verbindende huisstijl ontworpen met een leidende rol voor het merk Sdu en waarin de huidige productmerken (tijdelijk) blijven voortbestaan. Vervolgens zijn er product/marktproposities gedefinieerd naar beroepsgroep en expertisegebied, waarin de huidige productmerken zullen opgaan. Op basis van deze nieuwe structuur zijn (marketing)middelen opnieuw ontwikkeld om op korte termijn de ambitie zichtbaar te maken. Voor de langere termijn is er online strategie ontwikkeld om de beste customer experience te bieden door uitgekiende user interfaces en slimme tools.