Klantreis centraal

NS

Vanaf 2010 is Teldesign strategische designpartner in het proces rondom de invoering van de OV chipkaart en services op alle Nederlandse stations. Daarbij stelde NS de vraag: ‘Hoe kunnen we branding en user interface design inzetten in de stationsomgeving ter ondersteuning van de klantreis?’

Er moet rekening worden gehouden met de toenemende complexiteit van de stationsomgeving, waaronder het gegeven van meerdere vervoerders op het spoor, het toekomstige afsluiten van stations, het overstappen, de vele vormen van toeslag en de internationale reiziger. Ook de verbreding van de stationsfunctie met diverse nieuwe (retail)functies vragen om heldere keuzes en orkestratie van de vele boodschappen en signalen die de reiziger krijgt te verwerken.

De focus in onze aanpak ligt daarbij op de ontwikkeling van heldere en eenvoudige oplossingen die de zelfstandigheid van de reiziger bevorderen en waarbij op de juiste punten in de klantreis passende informatie en services worden geboden. Voor dit project combineerde Teldesign jarenlange kennis van branding en user interface design, de procesmatige en pragmatische benadering van een organisatorisch uiterst complexe probleemstelling, met een inspirerende en stimulerende creatie visie.

Vanuit deze rol is Teldesign vanaf 2015 betrokken bij de ontwikkeling van visuele scenario’s om de gewenste strategie van NS richting te geven.